Uszkodzona poduszka amortyzatora — objawy, przyczyny i naprawa

uszkodzona-poduszka-amortyzatora.png

Uszkodzona poduszka amortyzatora zmniejsza bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Pojawiają się drgania, stuki, auto znacznie mniej precyzyjnie skręca i gorzej hamuje. Kiedy Twoje przednie zawieszenie zaczyna stukać - być może czas sprawdzić przednią kolumnę MacPhersona i wymienić górne mocowanie amortyzatora.

Poduszka amortyzatora – co to jest?

Poduszka amortyzatora to podzespół, będący częścią przedniego zawieszenia samochodu, w którym producent zastosował kolumnę MacPhersona. To popularny rodzaj przedniego zawieszenia, stosowany w samochodach miejskich i kompaktowych (także w miejskich i kompaktowych SUV). Kolumna MacPhersona to zblokowany element zawieszenia, który łączy w sobie amortyzator, sprężynę, oraz poduszkę amortyzatora. Kolumna MacPhersona to nie tylko element zawieszenia samochodu. Umożliwia ona także skręcanie kół.

Jakie są typowe zadania amortyzatora samochodowego, bez względu na to, czy jest on montowany samodzielnie, czy w kolumnie MacPhersona? Amortyzator zapewnia stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Bez względu na to, czy auto jedzie po asfaltowej drodze, czy też pokonuje dziury. Ma to kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy, drogę hamowania i przenoszenie siły napędowej. Ponadto, amortyzator wraz ze sprężyną dbają o to, aby niwelować wibracje i drgania, generowane przez nierówności drogi. Dzięki temu drgania nie przechodzą na nadwozie, przez co wzrasta komfort jazdy i nie niszczą się inne elementy wyposażenia pojazdu.

Poduszka amortyzatora to wykonany z gumy górny element kolumny MacPhersona. Jest on przykręcony do kielicha zawieszenia. Kielichy widoczne są po bokach silnika, po otwarciu maski.

W skład poduszki amortyzatora wchodzą:

  • łożysko kulkowe albo łożysko toczne, umożliwiające obracanie się kolumny MacPhersona wokół własnej osi (co pozwala na skręcanie kół);
  • poduszka gumowa (poduszka amortyzatora), która umożliwia tłumienie drgań.
  • elementy montażowe, takie jak nakrętki, podkładki i miseczki montażowe.

Objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora

Objawy uszkodzonej poduszki amortyzatora są podobne do objawów, generowanych przez inne, uszkodzone części zawieszenia. Czasami niepotrzebnie dokonuje się wymiany całej kolumny, podczas gdy inny element jest uszkodzony. I jest nim właśnie poduszka. Jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora powoduje coraz niższy komfort jazdy i zmniejsza bezpieczeństwo.

Typowe objawy usterki są następujące:

  • stuki podczas jazdy, zwłaszcza po nierównościach;
  • drgania z nierówności drogowych przenoszą się na nadwozie, tłumienie drgań podczas jazdy jest utrudnione;
  • auto może zacząć ściągać w jedną ze stron (po której poduszka uszkodzona jest bardziej) podczas gwałtownego przyspieszania albo hamowania;
  • auto wyraźnie gorzej (mniej precyzyjnie) skręca i hamuje, pojawia się luz na kołach.

Przyczyny awarii poduszki amortyzatora

Poduszka amortyzatora zużywa się w trakcie eksploatacji, na skutek przejechanych kilometrów. Często tysięcy kilometrów, pokonanych na drogach niskiej jakości. Im częściej kierowca jeździ po tak zwanych dziurawych drogach, tym szybciej musi wymienić poduszki i inne elementy zawieszenia. Agresywna jazda także wpływa na przyspieszone zużycie poduszki (i innych części zawieszenia). Warto unikać gwałtownej jazdy.

Przyczyną awarii może być także starzenie się materiału gumowego, z jakiego wykonana jest poduszka. Na przestrzeni lat guma może zacząć się kruszyć i tracić swoje właściwości. Może stać się bardziej twarda, albo mniej twarda, co będzie powodować problemy.

Guma poduszki może również zostać rozerwana na skutek wypadku, albo częstej jazdy po dużych nierównościach. Na zużycie materiału gumy wpływają także wahania temperatur. Materiał może też niszczyć się na skutek zanieczyszczenia olejem silnikowym słoną wodą itd.

Z kolei w przypadku łożyska amortyzatora mogą wystąpić uszkodzenia mechaniczne, albo ataki korozji. Trwałość zależna jest też od marki poduszki. To oczywiste, że produkty markowe pracują dłużej.

Diagnoza awarii poduszki amortyzatora

W przypadku wymienionych wcześniej objawów awarii, warto odwiedzić mechanika albo Stację Kontroli Pojazdów. Mechanik może zalecać wymianę amortyzatora, ale warto zalecić mu sprawdzenie poduszki. W tym celu trzeba unieść auto na podnośniku, zdjąć koło, zdemontować elementy układu hamulcowego i dolny wahacz, a następnie odkręcić amortyzator. Wtedy dopiero będzie można dowiedzieć się, czy faktycznie doszło do uszkodzenia poduszki i to ona powoduje drgania kierownicy oraz inne objawy awarii. Potrzebna jest wiedza z zakresu motoryzacji oraz doświadczenie.

Cena za wymianę poduszki amortyzatora jest znacząco mniejsza, niż wtedy, gdy zmieniasz amortyzator, a w tym przypadku całą kolumnę MacPhersona (amortyzator plus sprężynę). Zarówno poduszki jak i amortyzatory wymienia się parami (przynajmniej takie jest zalecenie). Dobry warsztat poradzi sobie z wymianą poduszki w godzinę.

Wymiana poduszki amortyzatora – zasady

Koszt wymiany poduszki amortyzatora nie jest wysoki, dlatego warto zlecić pracę w dobrym warsztacie. Poduszka amortyzatora odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, za prowadzenie i za drogę hamowania. Dlatego nie warto ryzykować. Ceny dobrych poduszek zaczynają się od kilkudziesięciu złotych za sztukę. Przy odpowiednim montażu takie poduszki są w stanie zapewnić precyzję skrętów i hamowania.

Do wymiany potrzebny jest podnośnik, a także odpowiednie narzędzia. Na przykład specjalny ściągacz do przegubów metalowo gumowych, umożliwiający rozłączenie części zawieszenia (zwrotnicy koła, drążków kierowniczych itd.). Samodzielna wymiana jest zbyt czasochłonna, zbyt pracochłonna i może nie być wykonana zgodnie z zasadami.

Po zakończonej wymianie poduszek (jak w przypadku każdej ingerencji w układ zawieszenia) zaleca się ustawienie geometrii zawieszenia.

Objawy awarii poduszki amortyzatora — podsumowanie

Uszkodzona poduszka zawieszenia to prosty konstrukcyjnie podzespół, stosowany w zawieszeniu auta z Kolumną Macphersona, który bezpośrednio wpływa na komfort jazdy, bezpieczeństwo i prowadzenie samochodu. Sprawna poduszka ma wpływ na precyzyjne prowadzenie (skręcanie), właściwą drogę hamowania, zapewnienie odpowiedniego styku koła z nawierzchnią i komfort - wibracje nie przenoszą się na nadwozie. W przypadku awarii poduszki amortyzatora w Twoim aucie nie czekaj - wymień poduszki jak najszybciej.