Opony wielosezonowe — czy warto w nie inwestować?
Współczesny kierowca coraz częściej zadaje sobie pytanie: czy warto kupować opony wielosezonowe? Czy zasadny jest zakup dwóch kompletów opon, czy lepszy będzie kompromis w postaci opon całorocznych? Jakie opony wybrać: zimowe czy całoroczne? Zakup opon całorocznych to bardzo dobra decyzja, jednak trzeba wcześniej poznać ich słabe strony, aby potem nie być rozczarowanym. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jakie opony lepsze: zimowe czy wielosezonowe, ten artykuł jest dla Ciebie.
Czym są opony wielosezonowe?
Opony wielosezonowe to kompromisowe rozwiązanie, które łączy w sobie cechy opon letnich i zimowych.
W niskich temperaturach (poniżej 7 stopni Celsjusza) opony uniwersalne zachowują się jak typowa opona zimowa. Czyli ich bieżnik pozostaje miękki, dzięki czemu może „kleić się” do zimnej i wilgotnej nawierzchni drogi, zapewniając odpowiednią przyczepność.
W trakcie lata opony wielosezonowe zachowują się prawie tak, jak opony letnie. Prawie, bo ogumienie całoroczne nie jest w stanie zachować tak dużej twardości, jak typowe opony letnie.
Ogumienie wielosezonowe ma bieżnik, w skład którego wchodzą elementy charakterystyczne dla opon zimowych i letnich. Są w nich bloki o kompromisowym kształcie (w oponach letnich mają ostre krawędzie, w oponach letnich łagodne), a także stosuje się w nich rowki kierunkowe i obwodowe, mające na celu usuwanie wody, śniegu i pośniegowego błota spod czoła opony, aby zachować odpowiednią przyczepność na mokrej nawierzchni. Są również lamele (drobne nacięcia, mogą być zygzakowate), których zadaniem jest zapewnienie przyczepności na śniegu i lodzie.
Opinie na temat opon wielosezonowych zmieniały się w ciągu ostatnich lat, i to diametralnie. Jeszcze kilka lat temu kierowca, który zastanawiał się, czy kupić opony letnie, czy całoroczne, słyszał: „to, co jest do wszystkiego, to jest do niczego". Opony całoroczne były uważane za coś gorszego. Zgodnie z prawdą trzeba też przyznać, że ich konstrukcja nie była wyszukana. Większość miała prosty bieżnik klockowy.
Z czasem, dzięki rozwojowi technologii (lepsze mieszanki, stosowanie dodatków takich jak krzemionka, bardziej zaawansowany bieżnik) opony całoroczne pojawiły się w ofertach wszystkich producentów opon. Wpływ na to miały też współczesne zimy, które są zdecydowanie łagodniejsze od tych, występujących w przeszłości.
Jakie są zalety opon całorocznych?
Podstawowa zaleta opon wielosezonowych to duża oszczędność pieniędzy. Wydatek jest mniejszy, bo zamiast dwóch kompletów opon kierowca kupuje jeden. Po drugie, kierowca nie musi pilnować terminów zmiany opon letnich na zimowe. Za taką wymianę trzeba zapłacić przeciętnie ok. 100 złotych (dwa razy do roku), a do tego trzeba często stać w bardzo długich kolejkach. W przypadku opon całorocznych kierowca jest zawsze gotowy do jazdy, bez względu na to, czy pada śnieg, deszcz czy jest gorąco. Wiele modeli opon całorocznych, zwłaszcza ze średniej półki, może pochwalić się całkiem dobrymi wynikami w testach opon. Bez trudu można też kupić najlepsze opony wielosezonowe z segmentu premium – mają je w swoich ofertach najbardziej znani producenci ogumienia.
Zakup opon całorocznych eliminuje również kolejny wydatek. W przypadku posiadania dwóch kompletów ogumienia, kierowca musi gdzieś przechowywać drugi komplet opon. Na to trzeba mieć miejsce. Albo trzeba płacić za przechowywanie kompletu opon.
Jakie są wady opon całorocznych?
Osoba, która zastanawia się, czy warto kupić opony wielosezonowe, powinna przede wszystkim poznać ich wady.
Po pierwsze, opony wielosezonowe będą się szybciej zużywać niż opony sezonowe. Zwłaszcza w trakcie lata, kiedy to na skutek warunków pogodowych, nawierzchnie dróg są gorące. Opony wielosezonowe wyprodukowane są z mieszanki gumowej, która nie zapewnia takiej twardości jaką może pochwalić się opona letnia. Dlatego ich zużycie będzie szybsze. Opony całoroczne wymagają wymiany po 3 albo po 3,5 roku standardowej eksploatacji (czyli pokonywania średnio 15 tys. kilometrów rocznie).
Z racji tego, że są produktem kompromisowym, nie są w stanie zapewnić takich parametrów, jak opony sezonowe (zimowe i letnie). To przede wszystkim droga hamowania, która w przypadku opon wielosezonowych będzie zawsze dłuższa, niż w przypadku porównywalnych opon sezonowych. Są też osoby, które narzekają na niski komfort jazdy w aucie, na którego kołach są zamontowane opony całoroczne. Dlatego nie zaleca się ich montowania w samochodach premium, które mają bardzo dobrze wyciszone kabiny.
Opony wielosezonowe nie nadają się do tych rejonów, w których występuje silna zima - wielosezonówki mogą sobie nie poradzić. Wyjeżdżając w góry lepiej mieć na kołach opony zimowe. Nie zaleca się montowania wielosezonówek do aut bardzo intensywnie eksploatowanych w trakcie lata (ze względu na szybkie ścieranie się bieżnika). Jeśli kierowca będzie często jeździć po mieście, gdzie trzeba często hamować, opony również mogą zużyć się dość szybko.
Warto pamiętać o tym, że opony całoroczne także trzeba serwisować. I też trzeba za to płacić. Jest to z pewnością tańsze od kosztów wymian modeli letnich i zimowych, ale trzeba pamiętać o tych wydatkach. Przynajmniej raz w roku opony trzeba rotować. Czym jest rotowanie? To zamiana opon miejscami, aby ich bieżnik mógł ścierać się równomiernie. Ze względu na specyfikę auta z przednim lub tylnym napędem, bieżnik na kołach napędzanych zużywa się szybciej. Dlatego opony trzeba rotować. Ponadto przynajmniej raz na rok całe koła powinno się wyważyć. W trakcie wyważania powinno się również pamiętać o wymianie maszynek, czyli tzw. wentyli. Nie można również zapomnieć o sprawdzeniu stanu felg, zwłaszcza miejsc przylegających do stopki opony. Są one odpowiedzialne za zapewnienie szczelności.
Dla kogo opony całoroczne?
Opony całoroczne to przede wszystkim wybór dla kierowców, którzy preferują spokojny styl jazdy. Warto rozważyć ich zakup, jeśli kierowca pokonuje do 15 tysięcy kilometrów rocznie, w trybie mieszanym (miasto-trasa). Ten typ ogumienia sprawdzi się, jeśli kierowca unika sportowej jazdy (droga hamowania opon całorocznych jest dłuższa, niż letnich czy zimowych), a jego auto nie jest wyposażone w silnik o bardzo dużej mocy.
Na rynku jest też wiele modeli opon sezonowych do aut dostawczych. Brak konieczności wymiany opon to duża oszczędność pieniędzy dla finansów firmy, nie wspominając o czasie, w którym należy odwiedzić warsztat wulkanizacyjny. Nad tym, czy warto je kupić, zastanawia się coraz więcej menedżerów flot, którzy zarządzają często setkami samochodów.
Jak są oznakowane opony całoroczne?
Jak rozpoznać opony wielosezonowe? Opony tego typu mają różne rodzaje oznakowań. Przede wszystkim są to napisy takie jak „all season”, „4seasons”, „all seasons”, „all weather” itd. Kupując opony wielosezonowe warto wybierać tylko te modele, które mają na ściance bocznej oznaczenie 3pmsf (tak zwane oznaczenie alpejskie). To potwierdzenie tego, że opona ma homologację zimową. Takie ogumienie było testowane w warunkach zimowych. Poza tym warto przyjrzeć się bocznej ściance i poszukać na niej homologacji. Może to być homologacja Unii Europejskiej, Polska albo któregoś z krajów Unii Europejskiej. Homologacja ma formę litery „e" z określoną cyfrą, przypisaną danemu krajowi. Oznaczenie m+s świadczy o tym, że opona może poruszać się po błocie i śniegu. Opony mogą mieć też dodatkowe homologacje poszczególnych producentów aut, jak Toyota, Ford i inne. Warto też zwrócić uwagę na bieżnik, który, jak wspomnieliśmy wcześniej, będzie łączyć cechy opon letnich i zimowych.
Jakie opony całoroczne wybrać?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na rozmiar opon, jaki można zastosować w danym aucie. Producent Twojego pojazdu określa w instrukcji samochodu, jakie felgi i jakie opony możesz w nim stosować. Sprawdź, jaką średnicę mają Twoje felgi. Następnie sprawdź, jaki rozmiar opon możesz do takich opon zastosować.
Wybierz opony wielosezonowe ze znaczkiem 3pmsf i homologacją UE albo Polski. Zwrócić uwagę na europejską etykietę, która pozwoli Ci sprawdzić długość drogi hamowania, głośność opony i jej wpływ na zużycie paliwa. Wybierz opony budżetowe, ze średniej półki cenowej albo premium, zgodnie z Twoimi możliwościami finansowymi. Zwróć uwagę na datę produkcji opon. Jest ona wybita na bocznej ściance w formie czterocyfrowego kodu.
Zwróć uwagę również na bieżnik opon. Niektórzy kierowcy preferują opony z bieżnikiem kierunkowym, który świetnie trzyma się drogi, ale bywa głośny. Inni znów preferują bieżnik symetryczny albo asymetryczny. Ten ostatni to rozwiązanie, w którym po jednej stronie opony może znajdować się bieżnik z zimową rzeźbą, a po drugiej, z letnią.
Opony sezonowe czy całoroczne?
Opony wielosezonowe to spora oszczędności i pewność, że auto jest zawsze przygotowane do jazdy, niezależnie od warunków pogodowych. Nie musisz stać w kolejkach i płacić wysokich cen za wymiany.
Opony sezonowe z kolei zapewniają Ci znacznie lepsze parametry w zimowych i letnich warunkach drogowych. Ale musisz za to zapłacić znacznie więcej. Musisz kupić dwa komplety opon, a potem płacić za ich wymiany w warsztacie.
Czy warto kupować opony całoroczne? Podsumowanie
Coraz więcej osób decyduje się na zakup opon wielosezonowych. Coraz więcej firm wyposaża swoje floty w opony wielosezonowe. Producenci ogumienia wprowadzają coraz nowsze rozwiązania technologiczne, coraz to lepsze mieszanki gumowe i coraz bardziej zaawansowane rzeźby bieżnika. Czy warto kupować opony całoroczne? Jeśli wszystkie wymienione przez nas wady nie będą dla Ciebie przeszkodą, z pewnością zakup opon wielosezonowych będzie dla Ciebie świetnym rozwiązaniem.