Jakie są objawy uszkodzonej nagrzewnicy?
Nagrzewnica to element w samochodzie, bez którego ciężko sobie wyobrazić jazdę samochodem, szczególnie w niskich temperaturach. To właśnie dzięki niej możemy się cieszyć przyjemnym ciepłem w kabinie pojazdu. Podobnie jak inne elementy w samochodzie, również nagrzewnica może ulec uszkodzeniom. Jakim? Jak działa ten element i po czym możemy poznać, że jest uszkodzony? Kiedy wystarczy czyszczenie nagrzewnicy, a w jakich sytuacjach konieczna jest jej wymiana na nową?
Czym jest nagrzewnica?
Nagrzewnica jest elementem układu chłodzenia w samochodzie. Jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za ogrzewanie kabiny pasażerskiej. Jest ważnym elementem całego układu chłodzenia silnika, który reguluje temperaturę silnika, zapobiegając jego przegrzewaniu.
Część układu chłodzenia stanowią również:
- chłodnica,
- wentylator
- chłodnicy, pompa płynu chłodniczego,
- termostat,
- płaszcz wodny.
Aby układ mógł skutecznie odprowadzać ciepło z silnika, należy zapobiegać nieszczelności jego elementów oraz dbać o ilość płynu chłodzącego.
Jak działa nagrzewnica?
Zacznijmy od wyglądu tego elementu. Nagrzewnica przyjmuje formę bloku, zbudowanego z rurek. Gdzie jej szukać? Ten istotny element układu chłodzenia znajduje się za deską rozdzielczą, we wnętrzu kabiny.
Jak działa nagrzewnica? Spójrzmy na cały układ chłodzenia, którego stanowi nieodłączną część. Wszystko zaczyna się od uruchomienia silnika — wówczas działać zaczyna również pompa cieczy chłodzącej. Płyn krąży po układzie, omijając chłodnicę, a w momencie rozgrzania się jednostki napędowej, odbiera od niej ciepło i po otwarciu termostatu przedostaje się do chłodnicy. Zanim to jednak nastąpi, rozgrzany płyn trafia do nagrzewnicy, gdzie zimne powietrze z zewnątrz jest rozgrzewane i trafia do wnętrza samochodu, zapewniając nam komfort jazdy. Ciepłe powietrze przepływa do kabiny dzięki systemom wentylacyjnym.
To właśnie dzięki nagrzewnicy możemy cieszyć się ciepłym powietrzem wewnątrz kabiny, co wpływa na samopoczucie zarówno kierowcy, jak i pasażerów podczas podróży samochodem w mroźne dni.
Nagrzewnica samochodowa – awarie i najczęstsze problemy
Nagrzewnica, podobnie jak inne elementy w samochodzie, może ulegać awariom. Skutkiem może być nie tylko brak ciepłego powietrza we wnętrzu pojazdu, co może być szczególnie uciążliwe, gdy temperatura na zewnątrz jest niska. Jako że nagrzewnica stanowi element układu chłodzenia, jej usterka może zakłócać całe jego działanie.
Do najczęstszych problemów z nagrzewnicą zaliczamy jej zapowietrzenie lub zapchanie.
Uszkodzona nagrzewnica w samochodzie – jakie są przyczyny usterki?
Co najczęściej jest powodem uszkodzenia nagrzewnicy, nazywanej również przez mechaników chłodniczką?
- Zapowietrzenie nagrzewnicy — może dochodzić do tego przy nieudanych próbach naprawy zapowietrzonego układu chłodzenia po wymianie płynu chłodniczego.
- Zatkana nagrzewnica — przyczyną wystąpienia tej usterki jest stosowanie nieodpowiedniego płynu chłodniczego. Gromadzące się przez lata zanieczyszczenia powodują brak przepływu płynu.
A jakie są najczęstsze objawy uszkodzonej nagrzewnicy w samochodzie? Z punktu widzenia kierowcy, awarię widać po:
- wzroście wilgoci w kabinie,
- braku ciepłego powietrza w samochodzie,
- nadmiernym parowaniu szyb,
- charakterystycznym, słodkim zapachu z nawiewów,
- nieprawidłowo wskazywanych wartościach temperatury w kabinie,
- wyciekach płynu chłodniczego w kabinie.
Zapchana nagrzewnica: jak ją naprawić?
W przypadku zapchania nagrzewnicy, wystarczy ją po prostu wyczyścić — nie ma konieczności wymiany elementu na nowy. Sam proces czyszczenia nagrzewnicy jest stosunkowo łatwy, jednak większe wyzwanie stanowi jej wymontowanie. Wiąże się ono z koniecznością demontażu całej deski rozdzielczej, co bywa czasochłonne. Dlatego wielu kierowców decyduje się na czyszczenie bez wyjmowania nagrzewnicy. W jaki sposób? Wystarczy wlać odkamieniacz do przewodów zamocowanych w króćcach. Można również usunąć cały płyn chłodzący i zastąpić go wodą demineralizowaną z odkamieniaczem — to sposób na wyczyszczenie nie tylko nagrzewnicy, ale również całego układu chłodzenia. Po około 15 minutach pracy silnika, wodę należy zastąpić płynem chłodniczym. Pamiętaj o odpowietrzeniu całego układu chłodzenia!
Wiele mówi się również o domowych sposobach czyszczenia nagrzewnicy, np. octem, kwaskiem cytrynowym, a nawet kretem! Nie mówimy, że te sposoby nie działają, jednak użycie do czyszczenia układu środków innych niż te do tego przeznaczone, może skutkować powstaniem uszkodzeń.
Kiedy wymienić nagrzewnicę?
O poważniejszej awarii nagrzewnicy mówimy w momencie, gdy jest ona mechanicznie uszkodzona np. pęknięta, zardzewiała lub bardzo mocno zabrudzona. W takiej sytuacji konieczne będzie całkowite wymienienie tego elementu.
Po czym poznamy, że nadszedł czas na zakup nowej nagrzewnicy? Mogą wskazywać na to mocno parujące szyby zakłócające widoczność kierowcy oraz pasażerów. Objawem jest również zaburzenie przepływu cieczy chłodzącej, co w najgorszym przypadku może doprowadzić do przegrzania silnika! Na konieczność wymiany nagrzewnicy będą wskazywały również wycieki płynu do kabiny. Gdy do tego dojdzie, należy jak najszybciej udać się do mechanika!
Kupno nowej nagrzewnicy w naszym sklepie
Jak widać, spadek efektywności pracy nagrzewnicy ma ogromne znaczenie, nie tylko ze względu na komfort jazdy, ale także na fakt, że jej awaria może prowadzić do kolejnych, dużo poważniejszych! Interesuje Cię zakup samej nagrzewnicy lub innych elementów układu chłodzenia? Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą! Autko to sklep motoryzacyjny w Płocku, w którym znajdziesz wszystko, co potrzebne, aby zachować swój samochód w dobrym stanie! Znajdziesz u nas nie tylko nagrzewnice, ale również akumulatory, sprzęgła, amortyzatory, filtry, świece zapłonowe, elementy układów hamowania, zawieszenia i rozrządu i wiele, wiele innych! Zapewniamy również profesjonalne doradztwo — wystarczy, że powiesz nam, czego potrzebujesz, przekażesz podstawowe informacje o samochodzie, a my dobierzemy do niego odpowiednie części i akcesoria! Zapraszamy na zakupy!